Att böja knÀ - nu och dÄ - FIB/Kulturfront trycker om artikel av Sven Delblanc

I FIB/Kulturfront nr 3 2011 har man valt att trycka om Sven Delblancs artikel om den judiske historikern Flavius Josephus, som han ser som ett paradexempel pĂ„ en svekfull intellektuell som underkastar sig makten. Josephus verkade under antiken men Ă€r som avskrĂ€ckande exempel aktuell i alla tider. Vi publicerar hĂ€r Delblancs artikel, men först Tom Carlssons inledning. 

Att böja knÀ - nu och dÄ

"Även intellektuella har böjt knĂ€", skriver historikern Tony Judt i sitt politiska testamente Illa far landet, nyss utgiven pĂ„ Karneval förlag, om kriget mot Irak 2004. "Överallt ser man brist pĂ„ det moraliska mod som krĂ€vs för en avvikande Ă„sikt och för att fĂ„ över irriterade lĂ€sare eller ogillande lyssnare pĂ„ sin sida."

Orden skulle kunna gÀlla för intellektuella i de flesta lÀnder och sammanhang. Vi vill alla kÀnna en tillhörighet. Och visst Àr det skönare att vara inne i gemenskapen och vÀrmen Àn utanför i ensamhet och snÄlblÄst. En sÄdan intellektuell var nu inte Sven Delblanc (1931-1992), fastÀn professor i Uppsala och en del av "etablissemanget" under flera decennier, var bondsonen frÄn Sörmland tillrÀckligt tjurskallig för att gÄ sin egen vÀg.

I sĂ„ mĂ„tto var han beslĂ€ktad med Vilhelm Moberg (se FIB 01/11) med vilken han för övrigt brevvĂ€xlade (utgivet i bokform 2006) och skrev ett strĂ„lande portrĂ€tt av i en av FIB/K:s första Ă„rgĂ„ngar. T-serien Hedebyborna som gick i repris hĂ€rom sommaren pĂ„minde oss om hans mest folkkĂ€ra sida, i övrigt Ă€r det rĂ€tt tunnsĂ„tt med böcker som bĂ€r hans namn numera. En tröst Ă€r dĂ€rför DelblancsĂ€llskapets utgivning av hans kritik och essĂ€istik i fyra volymer under redaktion av Lars Ahlbom.

Ur den senast utgivna, Mest personligt, publicerar FIB/K hans portrÀtt av en intellektuell medlöpare till ett annat imperium, det romerska. De "afghanska banditer" som nÀmns i texten avsÄg 1988 motstÄndet mot den dÄ sovjetiska ockupationen av landet. Texten publiceras med benÀget bistÄnd av Sven Delblancs efterlevande.

Tom Carlsson

Flavius Josephus - en quisling med dÄligt samvete

 

”Imperium” Ă€r ett latinskt ord, inte sĂ„ lĂ€tt att översĂ€tta. Kanske kan man sĂ€ga ”herravĂ€lde”, dock inte som nĂ„got empiriskt givet, i kraft av vĂ„ld och miltĂ€rmakt, till exempel. Snarare rör det sig om en gudomligt given rĂ€tt att utöva makt, varvid Gud kan stavas Historien, FramĂ„tskridandet, Freden och annat vackert.

     Ordet ingĂ„r i en gammal rationalisering av imperialism. Det Ă€r klokt av imperierna att hĂ„lla sig med en sĂ„dan, den kan behaga intellektuella, bland annat. Vergilius var inte bara en stor skald, utan ocksĂ„ en lysande föresprĂ„kare för den romerska imperialismen: ”Tu regere imperio populos, Romane, memento
”

     Eller i en mycket ungefĂ€rlig översĂ€ttning: ”Romare, minns att du i kraft gudomlig makt mĂ„ behĂ€rska folken, skona kuvade folk och förtrycka rebeller.”

     Vergilius var inte en köpt bladneger, han trodde förmodligen att Rom fĂ„tt ett gudomligt ”imperium” för att skapa en evig fred, ett klasslöst samhĂ€lle eller vad det nu var. I den tron kunde han acceptera slavlĂ€ger och folkmord, som ingalunda Ă€r nya uppfinningar av vĂ„rt ohyggliga sekel. Han var en Ă€del idealist. Han trodde att den romerska imperialismen berĂ€ttigades av stora framtidsmĂ„l.

     Det Ă€r pĂ„fallande hur svĂ„rt Europas nationalstater haft att skapa entusiasmerande överbyggnader till sina imperialismer. Nationell splittring har verkat störande, man mĂ„ste vara fransk intellektuell för att se det sublima i att Napoleon sökte Frankrikes ”naturliga grĂ€nser” vid Ural och Gibraltar. Man mĂ„ste vara tysk och arier för att hurra för Hitlers imperialism. Den brittiska imperialismen var intellektuellt bristfĂ€llig, ofta hĂ€mmad av filantropiska och kristna dubier.

     En bra imperialism bör vara hĂ€nsynslös i praktiken och vacker i teorin, som den romerska. Det Ă€r inte sĂ„ lĂ€tt. Inte ens den ryska imperialismen kan vĂ€rva entusiaster nu lĂ€ngre, i varje fall inte av Vergilius rang och betydelse. Det finns ingen tjusig imperialism lĂ€ngre, suckar vĂ„ra intellektuella. En hastigt pĂ„kommen klarsyn kallas ofta ”besvikelse”.

     Flavius Josephus Ă€r historiens paradexempel pĂ„ en sĂ„dan intellektuell. Varför lever han inte kvar i vĂ„rt minne? Är han för obehaglig att erinra sig?

     Möjligheten finns emellertid, nĂ€r nu hans viktigaste arbete, Judarnas krig mot romarna, har utkommit pĂ„ nytt, lĂ„t vara i en upplaga frĂ„n 1884 i faksimil.

     Josef ben Mattias hette han ursprungligen, Ă€ttling av en förnĂ€m judisk slĂ€kt, skriftlĂ€rd, intellektuell. Han kom i unga Ă„r till Rom och bör ha fĂ„tt en stark kĂ€nsla av den vĂ€ldiga stadens ”imperium”. NĂ€r judarnas uppror mot romarna utbröt Ă„r 66 tog han emellertid parti för de sina och blev befĂ€lhavare.

    Året dĂ€rpĂ„ blev han quisling och gick över till romarna, gynnades, blev slutligen adopterad av kejsarslĂ€kten under namnet Flavius Josephus. Sedan landets kuvats och Jerusalem förstörts började han sitt livsverk – att rĂ€ttfĂ€rdiga romarna och deras ”imperium”, i nĂ„gon mĂ„n sig sjĂ€lv. Han var en quisling med dĂ„ligt samvete.

     Hans historia om judarnas krig skrevs för att behaga romarna och Ă€r grovt tendentiös. Judarna Ă€r högmodiga, grymma, oförmögna att styra sig sjĂ€lva, vidskepliga och efterblivna, splittrade inbördes som nutidens afghanska ”banditer”. Gud har flyttat frĂ„n Jerusalem till Rom, makten har rĂ€tt.

     Men maktens tjĂ€nare blev inte lugn Ă€ndĂ„, utan mĂ„ste skriva en sjĂ€lvbiografi för att försvara sig. Ej heller blev han en god romare, den judiska nationalkĂ€nslan levde kvar i hans hjĂ€rta. Och vĂ€l var det, för hans andra stora verk, om ”Judarnas historia”, ger vĂ€rdefull information. Besynnerligt nog vill han förklara och försvara detta folk som romarna nĂ€stan lyckats utrota. Förmodligen sov han illa om natten.

     Han gynnades av romarna med enorma jordagods i JudĂ©en, men var sĂ„ hatad av sina landsmĂ€n att han mĂ„ste Ă„tervĂ€nda till Italien.

     Han upprepade ett lĂ„ngt liv igenom att han hade rĂ€tt, att han inte kunde ha handlat fel. Gud hade lĂ€mnat judarna, nu fanns ”imperium” i Rom.

     NĂ€r kejsare dog och makten skiftade i huvudstaden mĂ„ste han dra in sina skrifter, Ă€ndra, skriva om, göra avbön. Att vara maktens tjĂ€nare har sina sidor.

     Men hade han inte Gud och Historien och Imperium och andra stora vĂ€rden pĂ„ sin sida? Utom pengarna han fick?

     NĂ„, Rom föll i spillror nĂ„gra hundra Ă„r senare och det judiska folket lever.

     Flavius Josephus var mycket typisk och mycket banal. Han skriver ledare och utrikeskommentarer i varenda tidning vi öppnar: intellektuella som imperiets tjĂ€nare.

     Urbilden Ă€r vĂ€rd att lĂ€ra kĂ€nna.

 

                                                                                                            Dagens Nyheter 31/3 1988

 

I sin historiska roman Jerusalems natt (1983) har Delblanc tecknat ett portrÀtt av Flavius Josephus.