Minnesbilder III prisas i Upsala Nya Tidning och Östran

I Upsala Nya Tidning 5/5 2012 lovordarBo Ingvar Kollberg Minnesbilder av Sven Delblanc III. De olika bidragen tecknar ett nĂ€ra och levande portrĂ€tt av en person, som var sina vĂ€nners vĂ€n, en lĂ€rdomsbjĂ€sse och formuleringarnas mĂ€stare, skriver han. I tidningen Ă–strans blogg skriver ocksĂ„ Klas Palmqvist om Minnesbilder III - han Ă€r en av de medverkande i skriften. Palmqvists text följer efter Kollbergs nedan.

Sven Delblanc i vardag och fest

Lars Ahlbom (red): Minnesbilder av Sven Delblanc III, DelblancsÀllskapet.

VÀnskap och beundran Àr nÄgot man gÀrna förknippar med DelblancsÀllskapet. Plus en kritisk blick beredd att diskutera vad som gör Sven Delblanc till en av vÄra stora författare. Han Àr en del av dagens Uppsala och tillhör vÄrt kulturella nÀrminne.

Det var inte alltför lÀnge sedan varje ung uppsaliensare med författarambitioner lÀste honom för att lÀra sig berÀttandets konst. Han var ocksÄ för mÄnga en mytisk gestalt förknippad med rollen som den store diktaren.

DelblancsÀllskapet vÄrdar hans minne och ger ut tryckt och otryckt, hÄgkomster och övrigt av intresse som finns i den litterÀra och mÀnskliga kvarlÄtenskapen. Med Lars Ahlbom som redaktör har man nu givit ut den tredje volymen i skriftserien Minnesbilder.

Det Àr en vackert utformad bok med ett imponerande innehÄll. Att man fÄtt med sÄ mycket och att den tÀcker sÄ gott som Sven Delblancs hela breda verksamhet som författare, forskare, lÀrare, kritiker, tidningsman, talare, dramatiker och sÀllskapsbroder!

De olika bidragen tecknar ett nĂ€ra och levande portrĂ€tt av en person, som var sina vĂ€nners vĂ€n, en lĂ€rdomsbjĂ€sse och formuleringarnas mĂ€stare. Som kunde lĂ„ta omkvĂ€det ”land som Ă€r avlĂ€gset land”, utskrivet eller outtalat, svara för en djupt liggande, personlig stĂ€mton i flera av böckerna.

Det Àr Sven Delblanc i vardag och fest som framtrÀder. Skoltiden i VanghÀrad och SödertÀlje finns med. Tyngdpunkten för Ären vid Litteraturvetenskapliga institutionen ligger pÄ författarkursen Skapande svenska. UmgÀnget med vÀnner pÄ Södermanlands-Nerikes nation och i studentsammanslutningar fÄr sitt.

Lars Ahlbom hör till dem som nÄr lÀngst. Men ocksÄ bland övriga Àr det lÀtt att se, att Delblanc lÀmnat starka intryck. Hos Sonja Svensson trÀnger dessutom nÄgra ackord av ljuv musik igenom. Hos Peter Nobel och Anders Frigell uppehÄller sig den ene vid överdÄdet och den andre vid vardagens förtretligheter.

Bland övriga bidragsgivare finns Christer Åsberg, Hans-Göran Ekman, Conny Svensson och Kerstin DahlbĂ€ck. SĂ„ ingĂ„r dĂ€r Ă€ven nĂ„gra texter skrivna av Delblanc sjĂ€lv. Allt hĂ„ller hög klass, och inget skulle man vilja vara utan.

Författaren som krÀvde förgiftade sockerbitar i kaffet

För nĂ„gra mĂ„nader sedan gav DelblancsĂ€llskapet ut ”Minnesbilder av Sven Delblanc III” under redaktion av Lars Ahlbom.

Ahlbom, som Àr landets ledande Delblancforskare, hade tagit reda pÄ att jag gÄtt en kurs pÄ universitetet i Uppsala pÄ 70-talet och dÄ haft Delblanc som lÀrare. Nu undrade han om jag ville medverka i en antologi som DelblancsÀllskapet skulle ge ut.

Jag pratade med min gode vĂ€n Henrik Bruun Williams som gick samma kurs, den dĂ€r hösten 1978 (Henrik blev kvar i Uppsala och Ă€r professor dĂ€r nu – sĂ„ kan det gĂ„ om man inte passar sig
). Vi bestĂ€mde oss för att försöka lĂ€mna ett gemensamt bidrag; men pga denne bloggares monstruösa lĂ€ttja och stĂ€ndiga försök att smita undan och i stĂ€llet förmĂ„ andra att göra sĂ„dant han borde göra sjĂ€lv, blev det till slut sĂ„ att Henrik skrev i princip hela texten.

Kursen vi gick var en av de första skrivarkurser som arrangerades i Sverige och vi fick bjuda in i stort sett vilka författare vi ville att komma pÄ besök. Bland dem som hÀlsade pÄ oss fanns bland andra MÀrta Tikkanen, Tomas Tranströmer, Göran Palm och Hasse Alfredson.

Sven Delblanc var en av vĂ„ra huvudlĂ€rare. Han var vid den hĂ€r tiden landets förmodligen mest uppburne författare. Men just hösten 1978 hade han det lite knepigt. Han gav ut romanen ”Gunnar Emmanuel”, som nĂ€stan ingen kommer ihĂ„g och som definitivt inte hör till hans bĂ€sta böcker. PĂ„ Dramaten hade hans pjĂ€s ”Den arme Richard” premiĂ€r. Den handlade om tonsĂ€ttaren Richard Strauss och var inte det odödligaste som uppförts pĂ„ nationalscenen. Och pĂ„ TV visades de första avsnitten av ”Hedebyborna”. Den har ju sedan dess uppnĂ„tt bĂ„de kult- och klassikerstatus och gĂ„tt i repris ett otal gĂ„nger, men blev faktiskt tĂ€mligen njuggt mottagen frĂ„n början.

– Jag Ă€ter nervtabletter som andra Ă€ter popcorn, kommenterade Sven vad som skrevs om hans verk i spalterna just dĂ„.

HĂ€r nedan följer i alla fall Henriks (och i nĂ„gon liten mĂ„n mitt) bidrag till ”Minnesbilder av Sven Delblanc III”:

LĂ€rd, perceptiv, milt ironisk och skicklig

I slutet av augusti 1978 reste tvÄ nittonÄringar frÄn det blÄsiga Kalmar till det Ànnu blÄsigare Uppsala. Vi skulle lÀsa Skapande svenska, en kurs för dem med författardrömmar, journalistambitioner eller dem som bara inte visste vad de ville med sina liv.

KursinnehĂ„llet var blandat, med övningar i bland annat olika versmĂ„tt och skrivandet av tematexter. Tjugo kurskamrater skrev och kritiserade varandras försök. Efter en mĂ„nad kom en ny lĂ€rare i prosa, Sveriges kanske dĂ„ störste författare, Sven Delblanc. Vi satt i seminarierummet, en smula spĂ€nda inför första trĂ€ffen och angelĂ€gna om att spela oberörda. Men attityden förvann nĂ€r den store mötte oss med mjuk vĂ€nlighet och – chockerande nog – med att tilltala oss alla med förnamn. Han hade med ett gruppfoto och lĂ€rarkollegornas hjĂ€lp memorerat vad vi hette.

Vid detta första tillfĂ€lle gick han igenom nĂ„gra principer för skrivande, kanske. Vem minns efter 33 Ă„r? Vad som stĂ„r klarare i minnet Ă€r att en av oss hade kritat ett parodiskt motto pĂ„ svarta tavlan. Och Delblanc skrev sina stödord pĂ„ samma tavla, av nĂ„gon anledning utan att sudda ut klottret. En tillrest kvĂ€llstidningsjournalist med fotograf rapporterade frĂ„n evenemanget, författarens första förelĂ€sning pĂ„ kursen som han redan hade skrivit en roman om hur det var att vara lĂ€rare för, Gunnar Emmanuel (Bonniers 1978). I reportaget förklarades Delblancs stödord som ocksĂ„ Ă„terfanns pĂ„ ett foto. I bildtexten stod: ӀT SNASK! Ă€r nĂ„got som en skĂ€mtare har skrivit dit.”

Vid sina textgenomgĂ„ngar visade Delblanc oss en uttalad respekt, nĂ€stan nĂ„got överdriven syntes det, och det Ă€r fortfarande inte klart om det var den rutinerade universitetslĂ€rarens pedagogiska metod eller ett nĂ€stan manipulativt grepp. Effektivt var det i alla fall. Vid ventileringen av Gunnar Frimodigs novell ”En röd Hermes med vingar” (Skapande svenska 1978, s. 63–66) förklarade sig Delblanc till och med avundsjuk. Kanske falsk blygsamhet, men texten kom faktiskt att publiceras, tror vi, och Frimodig gav ocksĂ„ nĂ„got senare ut den vĂ€lskrivna ungdomsboken Ovan regnbĂ„gen (Bonnier 1979). Men han var Ă€ndĂ„ inte den mest lysande stjĂ€rnan bland oss.

Konny Isgren var redan 1978 en mogen författare, och vad han hade pÄ vÄr kurs att göra förstÄr vi inte. DÀr skrev eller bearbetade han i alla fall flera dikter som gavs ut i debutboken Döda mig, igen (Bonnier 1980), en diktsamling av sÀllsynt styrka och klarhet som kom att följas av tre andra under Ättiotalet men sedan av tilltagande tystnad.

MÀrkligt nog har Delblancs kommentarer till Isgrens texter inte avsatt nÄgra minnesspÄr, men kanske beror det pÄ att Isgrens prosa inte riktigt kunde mÀta sig med hans lyrik.

Delblancs egen prosa var det annat med, Ă€ven om han under dessa Ă„r ocksĂ„ skrev en del av sina svagare böcker. En verkligen stark bok kom dock ut Ă„ret före kursen, Grottmannen (Bonnier 1977). Den gjorde sĂ„dant intryck pĂ„ en av oss att han köpte boken inbunden för det svindlande priset av 120 kronor bara för att kunna fĂ„ den dedicerad av författaren sjĂ€lv. Delblancs alter ego i boken, Sebastian Delfine, har sonen Enrico, en italienskklingande namne till bokköparen. I dedikationen skriver Delblanc ”Till Henrik, att lĂ€sa s. 120 ff”. DĂ€r berĂ€ttar Delfine i ett brev till sonen om ett avlĂ€gset land och bristen pĂ„ kontakt, förestĂ€llningar som verkar ha spelat en stor roll i Delblancs eget sjĂ€lsliv.

Som lÀrare var han i alla fall lÀrd, perceptiv, milt ironisk, skicklig och, kanske, nÄgot kontaktsökande.

Givetvis kunde han formulera sig drastiskt ocksĂ„. Möjligen var det den samma höst aktuella TV-versionen av ”Hedebyborna” som fick honom att utbrista: ”Kaffedrickande hör inte hemma i dramatik med mindre Ă€n att sockerbitarna Ă€r förgiftade”.

Henrik Bruun Williams och Klas Palmqvist

                                                                         *

SĂ„ hĂ€r skrev Gun Nilsson om ”Minnesbilder av Sven Delblanc III” i Östran/Nyheterna den 29 mars i Ă„r: “Även för en person som Ă€r mĂ„ttligt road av litteratur Ă€r minnesskriften lĂ€svĂ€rd. I korta stycken bjuds pĂ„ underhĂ„llning och kloka ord.”

Den som inte Ă€r medlem i DelblancsĂ€llskapet kan Ă€ndĂ„ bestĂ€lla ”Minnesbilder av Sven Delblanc III” för 136 kronor. Se DelblancsĂ€llskapets hemsida.