Ett hammarslag i huvudet - Crister Enander om Delblancs Ănkan
Crister Enander Ă„tervĂ€nder till Sven Delblanc och hans svarta men sannspĂ„dda framtidsvisioner och hans förakt för den litterĂ€ra förflackningen. 1988 skrev Sven Delblanc Ănkan som en betraktelse om mĂ€nniskans fĂ„fĂ€nga. Den handlar om nu.
Ănnu en gĂ„ng har jag grĂ€vt ner mig i Sven Delblancs böcker. Texter sĂ„ fulla av liv, kraft och en klarsyn som skrĂ€mmer. SjĂ€lvfallet gĂ„r det lĂ€ttvindigt att sĂ€ga att Sven Delblanc var pessimist. Inför samtidens dĂ„rskaper och förryckthet föll han stundtals ner i mörkrets brunn av förtvivlan och vanmakt. NĂ€r somliga vĂ€ljer att köpa en uppblĂ„sbar plastdocka eller vibrerande massageapparat i stĂ€llet för att nĂ€rma sig en annan levande mĂ€nniska - nĂ€r de frivilligt avstĂ„r ifrĂ„n att fĂ„ kĂ€nna den varma och upphetsande lukten av svett och hud i en genomkommersialiserad vĂ€rld av varor och alltfler varor - vem förtvivlar inte i en sĂ„dan tid?
"Hon kostar bara 38 dollar", konstaterar Delblanc lakoniskt. "Den konstgjorda kvinnan Àr gjord av skÀr latex och opererar medelst vacuum och vibrationer. Hon drivs med elektricitet och Àr lÀtt att rengöra. Billig, lÀttskött, hygienisk."
Det som gör Sven Delblanc lÀsvÀrd Àr att hans svartsyn alltid slÄr över i motsatsen. Han stÄr dÄrskapen emot. Han försöker stÄ det onda emot. Han vill ett bÀttre liv, en rimligare ordning. Men han förfaller aldrig - som sÄ mÄnga vid den tiden - till att saligt sjunga med i den senaste hallelujakören, finner ingen lÀttköpt frÀlsning i frihjulande utopier, utan stÄr tjurigt kvar i den karga jord som fött slÀktled efter slÀktled av trÀlande bönder med frihetslÀngtan och drömmar om drÀgligare dagar.
Han stÄr dÀr sturigt. Styvnackat. I grunden orubbad.
Samtidigt som man lÀser Sven Delblancs romanbyggen, hans sjÀlvbiografiska sviter och geniala kortromaner, Àr det svÄrt att inte reflektera över vad det Àr som fÄr allt fler att lÀsa allt fÀrre riktiga och Àkta böcker, som i stÀllet vÀljer att försvinna in i dussinromanernas vÀrld av förstÀllning och fejkad verklighet. Alla dessa böcker utan tuggmotstÄnd. Böcker som enbart erbjuder eskapism. Jag ser inget generellt fel med verklighetsflykt i litteraturen. Men det förslÄr inte lÄngt.
Elmer Diktonius formulerade förhÄllandet som sÄ: "Om konstens uppgift vore att bedöva, att fÄ oss att glömma livet, sÄ vore ett hammarslag i skallen den enklaste och bÀsta konsten."
Redan Sven Delblanc besvÀrades av denna utveckling eller - om man sÄ vill - denna litterÀra förflackning. Han sÄg skrivandet som ett sÀtt att gestalta avgörande och angelÀgna problem, existentiella, filosofiska, moraliska . I flera romaner Äterkommer han till samma grundlÀggande konflikt. Till frÄgan om mÀnniskans frihet och hur mÀnniskan brukar sin frihet. Han ser enbart tvÄ vÀgar. TvÄ möjligheter, lika vedervÀrdiga. Ordning eller Frihet. "Ordning, som tycktes bestÀmd att stelna i tyranni", som han skriver i "Livets ax" eller: "Frihet, bestÀmd att sluta i sjÀlvsvÄld och bestialitet".
Frustrerad och sĂ€kerligen duktigt förbannad över att alltfler lĂ€sare vĂ€nde sig till tidens pigromaner - flĂ€rd, njutning och lidelse (FLN) eller som de döptes till av Jan Myrdal pĂ„ ren svenska: "tantsnusk" - satte sig Sven Delblanc ner och skrev en roman lĂ€tt kalkerad efter likartade mallar. Men samtidigt smög han in sitt budskap. Romanen heter "Ănkan". Den utkom 1988 och stĂ€llde kritikerna förstummade. Inget förstod de. NĂ„gra förfasades. Andra hĂ„nade. FĂ„ förmĂ„dde lĂ€sa Sven Delblancs roman bortom de skenbart ytliga hĂ€ndelserna.
"Ănkan" Ă€r Maria Spores berĂ€ttelse. Omtöcknad av lugnande tabletter och alltför mĂ„nga glas vin möter vi henne strax efter hennes makes död. Den framgĂ„ngsrike och allmĂ€nt aktade överlĂ€karen David Justus Spore har avlidit. HjĂ€rtat gav upp, "sprack som ett lerkĂ€rl". Det hade talats om Nobelpris för hans forskning.
Maria Spore Àr fri. HÀrskaren Àr död.
Hon har alltid levt i skuggan av mĂ€ktiga mĂ€n, först sin far sedan sin make liksom Ă€ven svĂ€rfaderns skugga föll tung. Först nu Ă€r hon oberoende. Frihetens börda Ă€r hennes att bĂ€ra. Orkar hon? FörĂ€ndrar den nyvunna friheten henne? Och hur hanterar Ănkefru Spore den makt det enorma arvet plötsligt ger henne? StĂ„r hon den förföriska berusningen emot? Klarar hon av att axla maktens tunga mantel? NĂ€r Maria Spore sedan stĂ€lls inför möjligheten att fĂ„ ungdomen Ă„ter - av en mystisk lĂ€kare vid namn Shamani som ger henne en pĂ„se vitt pulver - blir det svĂ„rare. Valen mer krĂ€vande. KaraktĂ€ren försvagas. MotstĂ„ndet alltmer prövat. Hon faller och faller hĂ„rt. Frihetens vĂ€g Ă€r henne för tung.
I Är Àr det hunnit passera tjugo Är sedan romanen kom ut. Att lÀsa den pÄ nytt Àr omvÀlvande. SÄ stark. SÄ levande. SÄ drabbande.
Inget av det den samtida kritiken smÄaktigt gnÀllde om finns kvar. Det har blÄst bort med tidens vind. Kvar finns kÀrnan, den ohyggliga berÀttelsen. Det nedslÄende mÀnniskoödet; svagheten, att hon frivilligt frÄnhÀnder sig sitt mÀnskliga egenvÀrde. SprÄket Àr avskalat, naket, nÀstan kargt. Den mÀrkliga kombinationen av förfinad elegans och hÄrd rÄ mÀrg i ordvÀndningarna - som utmÀrkte nÀstan allt vad Sven Delblanc skrev - finns dÀr i allra högsta grad.
à ret var alltsÄ 1988. Börsyran pÄgick Ànnu för fullt. Kupongklipparna gick tretton pÄ dussinet. Dansen kring guldkalven var som mest förryckt och förblindad. Yuppietid rÄdde. Det var ett hastigt förfall - en hysterisk början pÄ den grymma tid som blivit vÄr samtid - som plötsligt blivit pÄfallande synligt. Men kritikerna kunde inte se det i Delblancs bok. Idag Àr det en sjÀlvklarhet.
Ofta förekommer det ett visionÀrt drag i Delblancs romaner. Tidigare Àn de flesta sÄg han tendenser som senare kom att förstÀrkas, bli tydliga. I sitt pessimistiska dunkel skönjde han ett större mörker, en vÀrre och Ànnu hÀnsynslösare framtid som skulle falla över folkflertalet. TyvÀrr blev han alltför ofta sannspÄdd.
SjĂ€lvfallet Ă€r det ocksĂ„ dĂ€rför som "Ănkan" Ă€r sĂ„ angelĂ€gen lĂ€sning. En sĂ„ drabbande och smĂ€rtsam skildring av en mĂ€nniskas misslyckade kamp mot de lockelser som ungdom, ohĂ€mmad sexutlevelse, den bitterljuva smaken av rĂ„ast tĂ€nkbara hĂ€mnd tillsammans utgör. Maria Spore faller. Hon kan inte stĂ„ emot. Frihetens börda Ă€r för tung. Utan den tvingande Ordningen - utan sin hĂ€rskare och dennes hĂ„rda regler - gĂ„r hon helt sonika under, förvandlas till nĂ„got nĂ€rapĂ„ djuriskt.
Och dÀr Àr vi idag. Kirurgerna skÀr frenetiskt i gamla slappa kroppar, spÀnner rynkig hud, suger fett ur feta magar och dallriga lÄr. Kosmetikaföretagen drar in miljarder och Äter miljarder. Inpackning, hudskrubbande tvÄl, fÀrgade ögonlinser, falska lÀppar, fÀrgat hÄr, uppumpade pattar. Allt Àr yta. Allt Àr kropp. Framtiden finns inte. Lev idag! Skit i andra! Vrid er vÀllustigt i sexuella utlevelser utan Àkta kÀnslor, och köp, köp - ja, köp allt nytt. Missa inget! Imorgon Àr det försent. Senaste mobiltelefonen, en bredare och större teve, en sÀng dyrare Àn en begagnad bil.
Hjulen snurrar fortare och fortare och DjÀvulen skrattar högt.
"Och jag lÀste annonser om hÀlsopreparat och österlÀndska rötter", sÀger Maria Spore, "om ginseng och herculin, om biodynamisk föda och fiberrikt bröd, om sauna och solarium, om bodybuilding och hÄll dig ung, om nytt hopp för hjÀrt- och kÀrlsjuka, för diabetiker och leversjuk, jag sÄg annonser med unga kvinnor i florstunna underklÀder, som visade upp sin frÀcka ungdom, om silicon i bröst och penis, om artificiella erektioner, om doftande salvor för intimhygienen, för att simulera kÀrlekens vÀrme och vÀta?"
SÄ vad gör vi egentligen med vÄr frihet?
HÀnger oss Ät samvetslös hedonism och alltmer djurisk behovstillfredsstÀllelse, jagar oss blodiga i den hysteriska konsumtionens heliga namn, vÀltrar oss i egoismens trÀsk av sjÀlvupptagen hybris och den frÄnstötande egenkÀrlekens narcissism, samtidigt som vi nöjer oss med att sluka den moderna tidens tomma pigromaner och cyniska thrillers - allt för att undfly den förfÀrande risken att börja reflektera över det liv vi faktiskt lever hÀr och nu. Den dag den moderna mÀnniskan stÀller sig framför spegeln och verkligen vÄgar se sig sjÀlv, vad kommer att hÀnda dÄ?
"Varför lever orden vidare nĂ€r begreppen Ă€r döda?" frĂ„gar Sven Delblanc i "Ănkan". "Ont och gott, ord jag burit med mig frĂ„n en svunnen vĂ€rld, ord som förlorat sin mening, men Ă€ndĂ„?" En dag nöjer vi oss kanske inte lĂ€ngre med ett hammarslag i huvudet.
Crister Enander
Artikeln har tidigare varit publicerad i nÀttidningen Kulturen och Ystads Allehanda.
enander@kajen.com