Ett hammarslag i huvudet - Crister Enander om Delblancs Änkan

Crister Enander Ă„tervĂ€nder till Sven Delblanc och hans svarta men sannspĂ„dda framtidsvisioner och hans förakt för den litterĂ€ra förflackningen. 1988 skrev Sven Delblanc Änkan som en betraktelse om mĂ€nniskans fĂ„fĂ€nga. Den handlar om nu.

Ännu en gĂ„ng har jag grĂ€vt ner mig i Sven Delblancs böcker. Texter sĂ„ fulla av liv, kraft och en klarsyn som skrĂ€mmer. SjĂ€lvfallet gĂ„r det lĂ€ttvindigt att sĂ€ga att Sven Delblanc var pessimist. Inför samtidens dĂ„rskaper och förryckthet föll han stundtals ner i mörkrets brunn av förtvivlan och vanmakt. NĂ€r somliga vĂ€ljer att köpa en uppblĂ„sbar plastdocka eller vibrerande massageapparat i stĂ€llet för att nĂ€rma sig en annan levande mĂ€nniska - nĂ€r de frivilligt avstĂ„r ifrĂ„n att fĂ„ kĂ€nna den varma och upphetsande lukten av svett och hud i en genomkommersialiserad vĂ€rld av varor och alltfler varor - vem förtvivlar inte i en sĂ„dan tid?

"Hon kostar bara 38 dollar", konstaterar Delblanc lakoniskt. "Den konstgjorda kvinnan Àr gjord av skÀr latex och opererar medelst vacuum och vibrationer. Hon drivs med elektricitet och Àr lÀtt att rengöra. Billig, lÀttskött, hygienisk."

Det som gör Sven Delblanc lĂ€svĂ€rd Ă€r att hans svartsyn alltid slĂ„r över i motsatsen. Han stĂ„r dĂ„rskapen emot. Han försöker stĂ„ det onda emot. Han vill ett bĂ€ttre liv, en rimligare ordning. Men han förfaller aldrig - som sĂ„ mĂ„nga vid den tiden - till att saligt sjunga med i den senaste hallelujakören, finner ingen lĂ€ttköpt frĂ€lsning i frihjulande utopier, utan stĂ„r tjurigt kvar i den karga jord som fött slĂ€ktled efter slĂ€ktled av trĂ€lande bönder med frihetslĂ€ngtan och drömmar om drĂ€gligare dagar.

Han stÄr dÀr sturigt. Styvnackat. I grunden orubbad.

Samtidigt som man lÀser Sven Delblancs romanbyggen, hans sjÀlvbiografiska sviter och geniala kortromaner, Àr det svÄrt att inte reflektera över vad det Àr som fÄr allt fler att lÀsa allt fÀrre riktiga och Àkta böcker, som i stÀllet vÀljer att försvinna in i dussinromanernas vÀrld av förstÀllning och fejkad verklighet. Alla dessa böcker utan tuggmotstÄnd. Böcker som enbart erbjuder eskapism. Jag ser inget generellt fel med verklighetsflykt i litteraturen. Men det förslÄr inte lÄngt.

Elmer Diktonius formulerade förhÄllandet som sÄ: "Om konstens uppgift vore att bedöva, att fÄ oss att glömma livet, sÄ vore ett hammarslag i skallen den enklaste och bÀsta konsten."

Redan Sven Delblanc besvĂ€rades av denna utveckling eller - om man sĂ„ vill - denna litterĂ€ra förflackning. Han sĂ„g skrivandet som ett sĂ€tt att gestalta avgörande och angelĂ€gna problem, existentiella, filosofiska, moraliska . I flera romaner Ă„terkommer han till samma grundlĂ€ggande konflikt. Till frĂ„gan om mĂ€nniskans frihet och hur mĂ€nniskan brukar sin frihet. Han ser enbart tvĂ„ vĂ€gar. TvĂ„ möjligheter, lika vedervĂ€rdiga. Ordning eller Frihet. "Ordning, som tycktes bestĂ€md att stelna i tyranni", som han skriver i "Livets ax" eller: "Frihet, bestĂ€md att sluta i sjĂ€lvsvĂ„ld och bestialitet".

Frustrerad och sĂ€kerligen duktigt förbannad över att alltfler lĂ€sare vĂ€nde sig till tidens pigromaner - flĂ€rd, njutning och lidelse (FLN) eller som de döptes till av Jan Myrdal pĂ„ ren svenska: "tantsnusk" - satte sig Sven Delblanc ner och skrev en roman lĂ€tt kalkerad efter likartade mallar. Men samtidigt smög han in sitt budskap. Romanen heter "Änkan". Den utkom 1988 och stĂ€llde kritikerna förstummade. Inget förstod de. NĂ„gra förfasades. Andra hĂ„nade. FĂ„ förmĂ„dde lĂ€sa Sven Delblancs roman bortom de skenbart ytliga hĂ€ndelserna.

"Änkan" Ă€r Maria Spores berĂ€ttelse. Omtöcknad av lugnande tabletter och alltför mĂ„nga glas vin möter vi henne strax efter hennes makes död. Den framgĂ„ngsrike och allmĂ€nt aktade överlĂ€karen David Justus Spore har avlidit. HjĂ€rtat gav upp, "sprack som ett lerkĂ€rl". Det hade talats om Nobelpris för hans forskning.

Maria Spore Àr fri. HÀrskaren Àr död.

Hon har alltid levt i skuggan av mĂ€ktiga mĂ€n, först sin far sedan sin make liksom Ă€ven svĂ€rfaderns skugga föll tung. Först nu Ă€r hon oberoende. Frihetens börda Ă€r hennes att bĂ€ra. Orkar hon? FörĂ€ndrar den nyvunna friheten henne? Och hur hanterar Änkefru Spore den makt det enorma arvet plötsligt ger henne? StĂ„r hon den förföriska berusningen emot? Klarar hon av att axla maktens tunga mantel? NĂ€r Maria Spore sedan stĂ€lls inför möjligheten att fĂ„ ungdomen Ă„ter - av en mystisk lĂ€kare vid namn Shamani som ger henne en pĂ„se vitt pulver - blir det svĂ„rare. Valen mer krĂ€vande. KaraktĂ€ren försvagas. MotstĂ„ndet alltmer prövat. Hon faller och faller hĂ„rt. Frihetens vĂ€g Ă€r henne för tung.

I Är Àr det hunnit passera tjugo Är sedan romanen kom ut. Att lÀsa den pÄ nytt Àr omvÀlvande. SÄ stark. SÄ levande. SÄ drabbande.

Inget av det den samtida kritiken smĂ„aktigt gnĂ€llde om finns kvar. Det har blĂ„st bort med tidens vind. Kvar finns kĂ€rnan, den ohyggliga berĂ€ttelsen. Det nedslĂ„ende mĂ€nniskoödet; svagheten, att hon frivilligt frĂ„nhĂ€nder sig sitt mĂ€nskliga egenvĂ€rde. SprĂ„ket Ă€r avskalat, naket, nĂ€stan kargt. Den mĂ€rkliga kombinationen av förfinad elegans och hĂ„rd rĂ„ mĂ€rg i ordvĂ€ndningarna - som utmĂ€rkte nĂ€stan allt vad Sven Delblanc skrev - finns dĂ€r i allra högsta grad.

Året var alltsĂ„ 1988. Börsyran pĂ„gick Ă€nnu för fullt. Kupongklipparna gick tretton pĂ„ dussinet. Dansen kring guldkalven var som mest förryckt och förblindad. Yuppietid rĂ„dde. Det var ett hastigt förfall - en hysterisk början pĂ„ den grymma tid som blivit vĂ„r samtid - som plötsligt blivit pĂ„fallande synligt. Men kritikerna kunde inte se det i Delblancs bok. Idag Ă€r det en sjĂ€lvklarhet.

Ofta förekommer det ett visionÀrt drag i Delblancs romaner. Tidigare Àn de flesta sÄg han tendenser som senare kom att förstÀrkas, bli tydliga. I sitt pessimistiska dunkel skönjde han ett större mörker, en vÀrre och Ànnu hÀnsynslösare framtid som skulle falla över folkflertalet. TyvÀrr blev han alltför ofta sannspÄdd.

SjĂ€lvfallet Ă€r det ocksĂ„ dĂ€rför som "Änkan" Ă€r sĂ„ angelĂ€gen lĂ€sning. En sĂ„ drabbande och smĂ€rtsam skildring av en mĂ€nniskas misslyckade kamp mot de lockelser som ungdom, ohĂ€mmad sexutlevelse, den bitterljuva smaken av rĂ„ast tĂ€nkbara hĂ€mnd tillsammans utgör. Maria Spore faller. Hon kan inte stĂ„ emot. Frihetens börda Ă€r för tung. Utan den tvingande Ordningen - utan sin hĂ€rskare och dennes hĂ„rda regler - gĂ„r hon helt sonika under, förvandlas till nĂ„got nĂ€rapĂ„ djuriskt.

Och dĂ€r Ă€r vi idag. Kirurgerna skĂ€r frenetiskt i gamla slappa kroppar, spĂ€nner rynkig hud, suger fett ur feta magar och dallriga lĂ„r. Kosmetikaföretagen drar in miljarder och Ă„ter miljarder. Inpackning, hudskrubbande tvĂ„l, fĂ€rgade ögonlinser, falska lĂ€ppar, fĂ€rgat hĂ„r, uppumpade pattar. Allt Ă€r yta. Allt Ă€r kropp. Framtiden finns inte. Lev idag! Skit i andra! Vrid er vĂ€llustigt i sexuella utlevelser utan Ă€kta kĂ€nslor, och köp, köp - ja, köp allt nytt. Missa inget! Imorgon Ă€r det försent. Senaste mobiltelefonen, en bredare och större teve, en sĂ€ng dyrare Ă€n en begagnad bil.

Hjulen snurrar fortare och fortare och DjÀvulen skrattar högt.

"Och jag lÀste annonser om hÀlsopreparat och österlÀndska rötter", sÀger Maria Spore, "om ginseng och herculin, om biodynamisk föda och fiberrikt bröd, om sauna och solarium, om bodybuilding och hÄll dig ung, om nytt hopp för hjÀrt- och kÀrlsjuka, för diabetiker och leversjuk, jag sÄg annonser med unga kvinnor i florstunna underklÀder, som visade upp sin frÀcka ungdom, om silicon i bröst och penis, om artificiella erektioner, om doftande salvor för intimhygienen, för att simulera kÀrlekens vÀrme och vÀta?"

SÄ vad gör vi egentligen med vÄr frihet?

HĂ€nger oss Ă„t samvetslös hedonism och alltmer djurisk behovstillfredsstĂ€llelse, jagar oss blodiga i den hysteriska konsumtionens heliga namn, vĂ€ltrar oss i egoismens trĂ€sk av sjĂ€lvupptagen hybris och den frĂ„nstötande egenkĂ€rlekens narcissism, samtidigt som vi nöjer oss med att sluka den moderna tidens tomma pigromaner och cyniska thrillers - allt för att undfly den förfĂ€rande risken att börja reflektera över det liv vi faktiskt lever hĂ€r och nu. Den dag den moderna mĂ€nniskan stĂ€ller sig framför spegeln och verkligen vĂ„gar se sig sjĂ€lv, vad kommer att hĂ€nda dĂ„?

"Varför lever orden vidare nĂ€r begreppen Ă€r döda?" frĂ„gar Sven Delblanc i "Änkan". "Ont och gott, ord jag burit med mig frĂ„n en svunnen vĂ€rld, ord som förlorat sin mening, men Ă€ndĂ„?" En dag nöjer vi oss kanske inte lĂ€ngre med ett hammarslag i huvudet.

Crister Enander

Artikeln har tidigare varit publicerad i nÀttidningen Kulturen och Ystads Allehanda.

enander@kajen.com